Медіа-ситуація на сході України – ІМІ

Інститут массової інформації (ІМІ) розмістив результати дослідження медіа-ситуації в Донецькій області.

За даними ІМІ, в 2014 році в Донецькій області було повністю розгромлено 28 офісів місцевих ЗМІ, десятки місцевих журналістів були змушені покинути роботу і виїхати в інші міста області або й інші регіони країни в результаті конфлікту на сході України. Ті ЗМІ, зараз функціонують на неокупованої території України, в переважній більшості належать колишнім «регіоналам», ДТЕК і «Метінвесту».

Станом на початок 2016 року, найбільшим місцевим медіавласником є «Метінвест». У цьому також полягає відмінність Донецької області від інших регіонів країни, де все ж існувала конкуренція між різними власниками – в Донецькій області переважна більшість ЗМІ фактично дотримується єдиної «партійної лінії», хоча і позиціонує публічно себе як «незалежні» ЗМІ. Якщо раніше інформполітика контролювалася партійними штабами Партії регіонів, то зараз місцеві ЗМІ орієнтуються на власників – колишніх «регіоналів».

Ще одна відмінність Донеччини від інших регіонів країни – це велика кількість ЗМІ в райцентрах і малих містах. Наприклад, практично в кожному місті області є 2-3 місцеві телеканали, існуючі при підтримці колишніх «регіоналів», в райцентрах є по 8-10 друкованих тижневиків. Таку насиченість ЗМІ можна пояснити високою індустріалізацією регіону.

Переважна більшість місцевих ЗМІ, в силу приналежності до собственнікам- «регіоналам», рухаються в руслі єдиної інформаційної політики, що включає суміш мирної риторики, замовчування війни як такої, нездатності помітити російську агресію і поблажливості до проросійської позиції. Контент місцевих телеканалів – це власні новини, і фільми і програми російських виробників, в інформпросторі також присутні російські ЗМІ. Таким чином, місцеве населення сприймає повідомлення всеукраїнських ЗМІ через призму російського інформпродукту.

У Донецькій області слабо розвинена мережа місцевих радіостанцій – це, в основному, мережеві загальноукраїнські музичні формати.

Специфікою регіону є таке явище, як заводські багатотиражки, які відчутно впливають на інформаційний простір, оскільки більшість жителів міст в тій чи іншій мірі пов’язані з роботою на великих підприємствах. Прикладом може служити безкоштовна заводська газета краматорського заводу НКМЗ, яка практично в кожному номері розміщує новини про співпрацю заводу з підприємствами РФ і проводить відверто проросійську риторику. У підсумку, такі багатотиражки також є фактором проросійської налаштованості місцевих жителів.

Станом на зараз, інформаційна сфера Донецької області – це:

– Загальнонаціональні канали «Інтер», «1 + 1», але «своїми» місцеві жителі все ж вважають ТРК «Україна» і 112-й канал, які говорять зрозумілими і звичними для жителів області посланнями, які повторюються в місцевих ЗМІ;

– Місцеві телеканали, які належать тим же «регіоналам», наприклад, в Маріуполі це Маріупольське Телебачення (МТБ) і «Сигма-ТВ». Ці два канали також належать «Метінвесту», але позиціонують себе як міські телеканали. Обласне державне телебачення «ДонТБ» навіть не друкує власної телепрограми в газетах. Також не варто забувати, що в кожному райцентрі присутні по кілька маленьких телеканалів.

– Найбільш відвідувані місцеві сайти: 62.ua, 0629 Маріуполь (ці сайти є франшизою, належать приватній особі, яка не пов’язана з політикою), «ОстроВ», «Новини Донбасу», «Новини Краматорська», Громадське телебачення Донбасу, mariupolnews.com. ua (сайт, що належить депутату міської ради Маріуполя Петру Іванову, який зараз живе в Криму, частково сайт фінансується «Метінвестом») та інші. У кожному райцентрі є як мінімум по два-трісвоіх сайтах.

– Друковані ЗМІ, тижневики і комунальна преса: комунальна газета «Краматорська правда» (засновник Краматорська міська рада, тираж не вказано), «Східний проект» (засновник ТОВ «Залізничне лиття», тираж 10 000 примірників), «Публіка» (засновник Кононов , тираж 67 378), «Новини Краматорська» (видавець ТОВ «Салар», тираж 5800 примірників), «Технополіс» (ТОВ «Катлайф», тираж 20 000), і не виключно Краматорська газета «Я» (Засновник Зубко С. А ., адреса редакції зареєстрований в Донецьку, тираж 150 000). У Маріуполі найбільшими газетами є «Приазовский рабочий» ( «Метінвест», Маріуполь), «Іллічівець. Місто »(корпоративне видання« Метінвесту »), в Костянтинівці -« Прапор індустрії »(власник – Борис Колесников).
– Заводські багатотиражки, тираж яких досягає 15 тис. Примірників

– Місцеве радіо – не дуже розвинена мережа, також на регіон віщає Громадьске радіо.

Інформаційний простір окупованих територій

В результаті конфлікту на сході України, десятки ЗМІ Донецької області змушені були припинити роботу. Ті ЗМІ, які продовжують функціонувати на територіях підконтрольних так званої «ДНР», відверто пропагандистськими і антиукраїнськими.

Так, на окупованій території функціонують чотири телеканали ( «Оплот ТВ», який функціонує на базі захопленого місцевого телеканалу «Перший Муніципальний», «Новоросія ТВ» Губарєва, який працює на захопленій частоті Юніон і «1 + 1», «Перший Республіканський», який віщає на частотах захопленого сепаратистами 27-го каналу, і «Другий Республіканський», колишній ЮНІОН), а також працюють російські телеканали. Всі українські телеканали на окупованій території були відключені влітку 2014 року. Місцеві кабельні провайдери, яких, за різними даними, близько 200, також відключили всі українські телеканали з мережі, за винятком деяких розважальних каналів.

Після відновлення мовлення українських каналів на окупованих територіях, за даними Мінінформу, окуповані території можуть переглядати наступні телеканали: «1 + 1», «ЕспресоТВ», 5-й канал і Громадське телебачення України – Перший Національний, а також слухати Громадське Радіо і Радіо- 24.

Однак, покриття неоднорідне, і не всі території приймають однаковий сигнал, десь – це тільки радіо, десь – один телеканал. За словами представників міністерства, навіть існуючі вежі відновити важко, оскільки вони постійно обстрілюють – тому відновлення передавачів здійснюється на більш віддаленій відстані, і це ускладнює роботу. За словами місцевих жителів, у них немає доступу до українських телеканалів, оскільки телевежа, розташована в підконтрольному сепаратистам Донецьку, має сильний сигнал.

На окупованій території виходить кілька друкованих «рупорів ДНР», а саме – офіційна газета «Голос народу», і газета «Новоросія». Діє кілька веб-сайтів: «Новини Донецької Республіки», «Донецьке Агентство Новин» та інші, які подають відверту дезінформацію і пропаганду типу «Київ перекинув до лінії фронту найманців з Латвії», а про владу угруповань пишуть виключно в позитивному руслі. Кількість користувачів в соцмережах обох сайтів – приблизно 10-15 тисяч, кількість заходів на самі сайти – до 40 000, як показує лічильник на сайті.

У Маріуполі газета «Іллічівець» намагається давати хоч зрідка критичні матеріали, а ось «Приазовский рабочий» використовує джинсу в номерах, які поширюються по підписці, а в номери з ТВ-програмою (розповсюджуваних в роздріб) намагається не розміщувати, можливо, побоюючись втратити читачів , більшість з яких купує газети заради програми.

У свою чергу, в «Іллічівці» не знайдеш згадок про місцеву владу, створюється враження ніби ні мера, ні міських органів влади в Маріуполі просто немає. Те ж стосується і місцевого телебачення – МТБ. Треба зауважити, що ні газету «Іллічівець», ні «Приазовский рабочий» не продають в газетних кіосках в роздріб, є тільки суботні багатосторінкові номера з телепрограмою. Їх і читають городяни, інша велика частина тиражу – поширення по підписці.
Результати кількісного аналізу донецьких ЗМІ
Однією з ключових проблем донецького медіаринку є практична відсутність плюралізму думок, критичних оцінок і аналітики на місцеву тематику. Загалом, рівень суспільно важливих матеріалів в аналізованих виданнях склав 23% від загальної кількості матеріалів, причому найвищий рівень зафіксований в друкованих ЗМІ (27%), і найнижчий – на місцевому телебаченні (20%).

Місцеві новини складають 42% від суспільно важливих, інші – новини всеукраїнської тематики. Як і в інших регіонах, більше третини місцевих новин часто становить інформація про кримінал або місцеві політичні події, причому в останньому випадку новини часто є заангажованими.

Темі АТО, незважаючи на близькість конфлікту, присвячено всього 4% матеріалів, і це визнають і самі місцеві журналісти. Далеко не всі з них висвітлює події в зоні АТО, в Маріуполі, наприклад, практично ніхто з місцевих журналістів не висвітлює те, що відбувається за межами міста, де часто бувають обстріли.

Конфліктно чутливим групам населення (переселенцям) присвячено в середньому 2% матеріалів від загальної кількості проаналізованих.

Протягом періоду моніторингу, в контенті ЗМІ простежувалися настрою стигматизації специфічних страждань, що випробовуються жителями Донецькою областю, загальний гасло «почути Донбас» є одним з провідних мотивів місцевих ЗМІ.

Ще однією особливістю місцевих ЗМІ є «лаковані» новини про діяльність міської адміністрації. Так, в середньому, такі новини склали 26% від загальної кількості матеріалів, причому найбільший відсоток був зафіксований в інтернеті – 43%, в пресі цей показник склав 34%, і кардинально інший на місцевому ТБ – всього 1%. Відповідно, критичних або аналітичних матеріалів по відношенню до місцевої влади, в аналізованих виданнях практично не було виявлено.

З замовними матеріалами і прихованою рекламою ситуація дещо краща – середній показник по трьом видам ЗМІ (телебачення, преса та інтернет) склав всього 6%, причому найвищий рівень прихованої реклами було зафіксовано в інтернеті (9% від загальної кількості матеріалів), в пресі цей показник склав 7%, на телебаченні – всього 2%.

Детальніше про дослідження в відео.

Снимок

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.