Російське держагентство “РИА Новости” поширило фейкову новину сайту “ДНР” про відправку до Європи 3600 американських танків, – Bellingcat

Мережа проросійських сайтів, присвячених теоріям змови, а в слід за ними і офіційні російські ЗМІ, поширили фейкову новину про посилення контингенту США в Європі.

Як повідомляє Цензор.НЕТ, про це йдеться в розслідуванні, опублікованому Bellingcat.

4 січня маловідомий новинний сайт, який діє з Донецька (Україна), опублікував статтю, в якій стверджувалося, що США направляють до Європи 3600 танків в рамках “підготовки НАТО до війни з Росією”.

Як і в багатьох інших фейковий новинах, в цій історії є частка правди: США дійсно зібралися посилити свої бронетанкові сили в Європі. Однак в статті тисячі інших машин (в тому числі сотні “Хаммві” і трейлерів) перетворилися в танки, і тим самим танкові сили США в Європі збільшилися у 20 разів.

Новина поширилася в мережі. Протягом трьох днів її передрукував десяток сайтів в США, Канаді і Європі. Крім того, нею поділилися приблизно 40 000 разів. Стаття переводилася на англійську мову, цитувалася як достовірне джерело російським державним агентством “РИА Новости” і поширювалася по російськомовних сайтах.

При цьому, як можна було легко переконатися, пошукавши по новинах в Google, це був очевидний фейк. Однак, незважаючи на це, новина активно поширювалася, причому не тільки в ЗМІ, безпосередньо контрольованих Кремлем. Тому, відстеживши поширення цього фейка, можна пролити світло на питання, як зазвичай поширюються фейкові новини, говориться в розслідуванні.

Факти

Почнемо з опису фактичних обставин. 6 січня 3-тя бронетанкова бригадна бойова група 4-ї піхотної дивізії США, що базується в Форте Карсон, штат Колорадо, висадилася в німецькому Бремерхафені і приступила до дев’ятимісячної служби в рамках американської операції “Atlantic Resolve”. З Бремерхафен американські військові попрямували по залізних і автомобільних дорогах в Польщу. У лютому вони мають прибути в місця дислокації в країнах Балтії, Румунії та Болгарії.

Згідно з офіційним повідомленням командування американських військ в Європі, парк техніки 3-й БББГ входять 446 гусеничних машин, 907 колісних машин і 650 трейлерів (всього – 2003 машини різних типів). Парк важкої бронетехніки бригади складається з 87 танків М1А1 “Абрамс”, 18 самохідних артилерійських установок “Паладин” і 144 бойових машин піхоти “Бредлі”. Ці цифри широко цитувалися західними ЗМІ, в тому числі BBC, the Independent, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Spiegel і NDR.

сми пропаганда танки ложь фейк

Довідка про розгортання військ США в Європі з чисельністю техніки (абзац 2, пункт 2).

У той же час в рамках стратегії “Atlantic Resolve”, яка передбачає швидку доставку підкріплень до Європи, на зберігання на колишню військову базу в Ейгельсховене (Нідерланди) надійшло приблизно 1600 одиниць техніки, в число якої також входять танки, САУ і інші бойові і допоміжні машини .

Таким чином, сумарно парк техніки, пов’язаної з операцією “AtlanticResolve”, складає близько 3600 машин. З них достовірно відомо про 87 основних бойових танків (ОБТ), поставлених в Європу в складі 3-й БББГ. Достовірних даних про кількість ОБТ на зберіганні в Ейгельсховене немає, проте відомо, що техніки на зберіганні “досить для однієї бригади”. До складу стандартної американської бронетанкової бригадної бойової групи входить близько 90 танків.

Таким чином, всього в рамках операції “Atlantic Resolve” поставлено близько 180 танків, половина яких знаходяться на зберіганні.

Фейковий новина

При цьому 4 січня агентство “Donbass News International” (DNI), що базується в Донецьку (Україна) і з вересня 2016 року є так званим офіційним СМІ непрізнанной т.зв. “Донецької народної республіки”, опублікувало статтю під сенсаційним заголовком “Масоване розгортання НАТО: США послали проти Росії 3600 танків”. Агентством “DNI” керує Янус Путконен, фін, якого фінське державне ЗМІ YLE називало “солдатом інформаційної війни”, а який є також першим іноземем, отримавшим паспорт т.зв. “ДНР”.

сми пропаганда танки ложь фейк

У першому абзаці статті містилося не менш сенсаційне твердження: “Підготовка НАТО до війни проти Росії, так звана операція” Atlantic Resolve “, йде повним ходом. У найближчі дні з Німеччини в східну Європу буде відправлено 2000 американських танків, а ще 1600 танків будуть розміщені на зберіганні в Нідерландах. Одночасно з цим країни НАТО направляють тисячі солдатів до кордонів Росії “.

У цій новині міститься очевидна фактична помилка: автор випадково або навмисно переплутав загальну чисельність техніки з чисельністю одних тільки танків і в результаті завищив танковий парк в 20 разів. Для довідки, згідно з сайтом globalfirepower.com, всього в американських військах 8848 танків. Якби новина DNI була правдою, це означало б, що США одномоментно переправили до Європи 40% своїх танків.

Чи могла це бути ненавмисна помилка? Говорячи коротко, ні. Автор статті досить добре знав деталі розміщення американських військ, щоб далі написати в тій же статті: “В січні 26 танків, 100 інших машин та 120 контейнерів попрямують по залізниці в Литву. Німеччина направить 122-й піхотний батальйон”. Однак при такому знайомстві з деталями автор нібито вважає, що вся техніка, задіяна в операції “Atlantic Resolve”, – танки, про що і повідомляє у заголовку і першому абзаці. Це навряд чи можна назвати ненавмисною помилкою.

Єдине пояснення полягає в тому, що новина DNI – навмисний фейк, покликаний демонізувати НАТО, США та Німеччину (про яку в статті говориться, що її танки “прокотилися смертоносної хвилею по Східній Європі 75 років тому”). Очевидно, саме для досягнення цієї мети і було завищено кількість використаних ОБТ.

Поширення

Спочатку поширення новини в Інтернеті було досить обмежене. В день публікації її передрукували тільки чотири інших сайти. Два з них, мабуть, є агрегаторами. Перший, timesofnews.com, в основному присвячений подіям в Україні, а другий, trump24h.com, передруковує новини з широкого спектра джерел, в тому числі USA Today, Yahoo News, BBC та Washington Post.

Ще два сайти – тематичні платформи: FriendsofSyria.wordpress.com в основному публікує новини про конфлікт в Сирії, а therussophile.org присвячений Росії і її відносинам із Заходом. Обидва сайти відкрито підтримують президента Сирії Башара Асада та президента Росії Володимира Путіна і дотримуються антизахідних, антиамериканських і антинатовських поглядів. Таким чином, розміщення фейкової новини про агресію НАТО відповідає їх редакційній політиці, хоча і не кращим чином характеризує їх журналістські стандарти.

сми пропаганда танки ложь фейк

Схема розповсюдження фейкової новини DNI.

5 січня новина DNI набула значного поширення, коли її повністю передрукував зареєстрований в Канаді сайт globalresearch.ca. Однак це був не просто репост: оригінальний заголовок був доповнений звинуваченням президента США Барака Обами в “політичному божевіллі”, а також був доданий пояснювальний абзац. Після цього абзацу була повністю приведена стаття DNI.

сми пропаганда танки ложь фейк

Globalresearch.ca, або “Центр досліджень глобалізації”, публікує статті, які стосуються більш широкого спектру тем, ніж матеріали Russophile і FriendsofSyria. Багато з цих статей є теорії змови. Зокрема, нещодавно на сайті було опубліковано неодноразово спростована заява, що Хіларі Клінтон управляє педофільською організацією з піцерії у Вашингтоні; повідомлення про те, що в ході таємних державних операцій з літаків розпорошуються отруйні гази по всій Північній Америці, Європі, Австралії та Нової Зеландії (які в статті невірно названі “всі країни НАТО”); нарешті, повідомлення, що в грудні 2016 року в східному Алеппо були захоплені в полон американські командири (згодом цей же сайт заявив, що сили Асада “відпустили їх, щоб позбавити НАТО від сорому”).

Сайт виступає за Путіна і проти НАТО (який вважають одним і тим же з США). З цієї причини сайт звинувачували у фінансуванні з боку Кремля, проте ніяких доказів фінансової підтримки, крім редакційної політики сайту, наведено не було. При цьому публікація очевидного фейка цілком відповідає цій редакційній політиці.

Те, що в заголовок доданий пасаж про “божевілля” Обами, дозволяє більш точно відстежити поширення цієї новини – вже в двох різних варіантах.

5 січня про “3000 танків” повідомило ще шість англомовних сайтів: tapnewswire.com, thefringenews.com, блог на WordPress peoplestrusttoronto, beforeitsnews.com, alternative-news-network.net і “Центр глобального стратегічного моніторингу”. Всі 6 використовували варіант globalresearch з “божевіллям” в заголовку.

Перші п’ять – псевдоновинні сайти, що спеціалізуються на теоріях змови, особливо таких, які дискредитують Захід в цілому і адміністрацію Обами зокрема. Наприклад, всі вони публікують згадані вже історії про отруйні гази (tap, thefringenews, beforeitsnews, alternative-network-news, peoplestrusttoronto).

Шостий, “Центр глобального стратегічного моніторингу”, нагадує якийсь експертний центр. Відповідно до опису сайту, написаному, мабуть, не носієм англійської мови, це “некомерційна і позапартійна дослідницька та аналітична організація, присвячена аналізу публікацій експертного співтовариства”. Дійсно, на сайті з’являються експертні доповіді, присвячені, наприклад, Туреччини і американо-китайським відносинам. Однак доповіді, які публікуються є роботами інших експертних центрів, часто без вказівки авторства (наприклад, згадані доповіді належать Brookings Institution, хоча це ніде не згадано). На сайті також немає ні адреси, ні інших контактів, крім електронної пошти, а деякі записи в довгому списку експертів, мабуть, скопійовані з сайтів інших організацій:

сми пропаганда танки ложь фейк

Джерело: gsmonitor.com. Порівняйте з оригінальним зображенням і текстом на сайті Atlantic Councill.

Таким чином, сайт експертного співтовариства, який передрукував фейкову новину, мабуть, сам є фейковим.

У наступні дні історію передрукували ще два маловідомих англомовних сайти. Перший з них, davidicke.com, присвячений теоріям змови і також писав про “отруйні гази з літаків”, використовувавши варіант globalresearch з “божевіллям”. Інший, американський сайт ультралівих активістів popularresistance.org, процитував варіант DNI. Крім того, на норвезькому сайті steigan.no, який веде норвезький комуніст Пал Стейган, був опублікований пост з коротким переказом.

сми пропаганда танки ложь фейк

“Потужна ескалація НАТО: США послали 3600 танків проти Росії”. Джерело: steigan.no. 

Новина також непогано поширилася в соціальних мережах. Згідно сайту DNI (який, можливо, не саме достовірне джерело), його новиною поділилися на Фейсбуці 28 000 разів. Новиною Globalresearch поділилися 11 600 разів на різних платформах. Однак історія не отримала подальшого поширення в англомовних ЗМІ, де цитувалися цифри, зазначені армією США. Навіть кремлівський англомовний канал RT повідомив тільки про “сотні” новоприбулих американських танків.

сми пропаганда танки ложь фейк

При цьому в заголовку німецького відділення RT з’явилися 2000 танків:

сми пропаганда танки ложь фейк

 

Шлях в мейнстрім

Однак ця новина все ж потрапила в мейнстрімні ЗМІ, але при цьому тільки російською мовою. 9 січня російське державне агентство “РИА Новости” опублікувало статтю з цифрою в 3600 танків, при цьому обережно вказавши “ЗМІ повідомляють про 3600 американських танках, призначених для європейського театру воєнних дій”. Посилання на джерело вела на статтю globalresearch.

Два абзаци по тому в статті наведена цифра в 87 танків. При цьому не вказано, що цифра в 3600 танків невірна.

Замість цього автор статті, “оглядач” агентства “Росія Сегодня” (володіє “РИА Новости” і Sputnik) Олександр Хроленко взявся аналізувати причини розгортання танків:

“Американська бригада призначена для оборони фронту шириною не більше 20 км. Тобто, з максимально розтягнутою побудовою в один ешелон. Чотири бригади прикриють близько 80 км фронту, потенційна протяжність якого в Східній Європі може досягати 1500 км (з півночі на південь).

Очевидно, для оборони єс (так в тексті) чотири бригади інтернаціоналістів альянсу в Східній Європі не приносять користі. Тоді на що виділені гроші? Можливо, на чергову геополітичну авантюру в ковбойському стилі. <…> Для нового витка громадянської війни на Україні американської танкової бригади цілком достатньо. І залишається тільки знайти привід для втручання (або “стримування” Росії) “.

На наступний день Хроленко опублікував ще одну статтю, в якій представив огляд недавніх військових і політичних кроків США. У статті, зокрема, говорилося: “7 січня США почали перекидання до Європи свого багатотисячного військового угруповання, в складі якого 3600 танків, з наявних у Пентагону 9 тисяч”. Посилання на джерело на цей раз було не так на globalresearch, але на статтю самого Хроленко, опубліковану днем ​​раніше. Таким чином, сумнівне джерело виявилося прихованним.

При цьому саме ж “РИА Новости” приводило правильну чисельність американських танків 9 січня і ще раз 11 січня. Тому фактична помилка Хроленко навряд чи була випадковістю або недоліком редактора.

Надалі стаття Хроленко також поширилася, хоча і не так широко. 11 січня її передрукував відомий пропагандистський сайт NewsFront, латвійський російськомовний сайт Telegraf і сайт томської радіостанції. На наступний день її також опублікував сайт imperianews.ru.

“Тут ми спостерігаємо класичний приклад “відмивання дезінформації”. Спочатку фейкову новину запустив невеличкий український терористичний сайт з сумнівною репутацією, з якого її запозичили західні конспірологічні ресурси. “РИА Новости”, в свою чергу, використовувало один з цих ресурсів як джерело, запустивши фейк в російськомовні ЗМІ, де він отримав деяке поширення. Цей випадок наочно показує, як навіть найочевидніші фейки можуть поширюватися по мережі, якщо вони відповідають редакційній політиці сайтів, які їх передруковують”, – зазначає автор публікації Бен Німмо – старший науковий співробітник з інформаційної безпеки в Лабораторії цифрової криміналістики Атлантичної ради (@DFRLab).

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.